Pentru a realiza o fotografie buna, avem in general nevoie de cateva ingrediente: un subiect, un fundal in care sa-l pozitionam si nu in ultimul rand de lumina de calitate. Lumina de calitate poate fi naturala, dar in acelasi timp poate fi si lumina cu care venim de acasa in geanta foto. Mai concret lumina data de un blit extern pe care il putem controla de la distanta.
Stiu ca exista puristi care prefera numai lumina naturala, dar si lumina artificiala data de un blit este suficient de buna, atat timp cat o controlam, calitativ, cantitativ dar mai ales ca directie. Cum spuneam, multi evita lumina artificiala, considerand ca aceasta are o calitate slaba, iar in mare partea au dreptate, asta daca ne gandim la fotografiile facute cu blit, cu umbre adanci, ochi rosii, piele stralucitoare. Dar lumina artificiala are toate aceste aspecte negative in cele mai multe cazuri din cauza directiei de unde aceasta provine. Mai concret, atat timp cat aceasta vine de pe aceeasi directie cu directia in care fotografiem, cum e cazul blit-ului de pe orice camera foto, ne vom lovi de toate neajunsurile ei.
O sa vorbesc putin mai mult despre directie, pentru ca de cele mai multe ori ea decide rezultatul final. Lumina produce inevitabil umbre, mai dure sau mai moi. Alege orice moment al zilei, studiaza obiectele din jurul tau luminate de soare si vei observa umbre. E ceva normal, defapt, umbrele ofera tridimensionalitate, mai ales cand incercam sa inregistram ceea ce vedem 3D, pe un mediu 2D (ecran, hartie foto, etc), motiv pentru care ar trebui sa invatam sa le folosim. De asemenea directia luminii poate pune in evidenta detalii de pe subiectul pe care il fotografiem.
Directia luminii nu este ceva folosit numai in fotografie, defapt bine cunoscutul pictor olandez Rembrandt s-a folosit foarte mult de directia luminii in portretele pe care le-a pictat, pozitionand subiectul astfel incat lumina de la o fereastra sa vina de undeva de sus de la 45 de grade si din lateral tot de la 45 grade. Schema lui de iluminare este atat de cunoscuta in ziua de azi, fiind considerata o schema clasica de iluminare folosita in fotografia de portret.
Fotografia atasata acestui post contine, cum spuneam mai devreme, elementele necesare unei fotografii bune: un subiect minunat, un fundal simplu si interesant, lumina care vine de sus si din lateral oferind umbre placute pe subiect. Daca mai ai si ocazia sa alegi vestimentatia subiectului, mai poti obtine si un contrast de culoare, intre o culoare calda (rochie rosie) si o culoare rece (vegetatia verde din padure).