Telefoto in fotografia de peisaj

Ador fotografia de peisaj pentru că îmi oferă oportunitatea de a explora natura care mă înconjoară, oportunitatea de a alerga după lumină, oportunitatea de a fi spectator la cele mai frumoase piese pe care natura le regizeaza.

După un efort susținut care te duce în vârful unui deal sau pe o creastă de munte, nu poți decât să participi bucuros la spectacolul naturii. Spectacol care de multe ori se ține pe o scenă atât de mare, încât prima tendință este sa scoți din rucsac obiectivul cel mai wide, pentru a putea înregistra pe senzor tot peisajul care ți se asterne în fața ochilor.

Doar că de multe ori e prea mult. Trebuie sa iei o pauză și să te gândești cum altfel poți profita de spectacolul naturii, să încerci să aplici sintagma “Less is more”

Poate este momentul oportun să bagi înapoi în rucsac obiectivul wide și să-l scoți pe cel tele. Avantajul unui teleobiectiv este că poți împărți spectacolul principal în mai multe acte, fiecare act cu dialogurie lui, astfel ai șanse mai mari să obții fotografii mai interesante.

În plus, poate că nu tot spectacolul merită atenție. Poate lumina cade minunat peste dealuri sau peste vârful unui munte, poate ceața scoate în evidență detalii din peisaj, dar cu toate astea, poate cerul nu are cei mai frumoși nori, sau poate e puțin ars, așa că nu are ce căuta în cadru. Un teleobiectiv te poate ajuta să te concentrezi pe zone mai interesante din peisaj, pentru a obține fotografii mai bune.

_Q9A0384.jpg

EOS 7D Mk2, 200mm, f/8, 1/125 sec, ISO 100

_Q9A9105.jpg

Un alt avantaj pe care teleobiectivul îl aduce în fotografia de peisaj, este dat de capacitatea lui de a comprima planurile din peisaj, aducând astfel mai aproape elemente din planuri diferite.

_Q9A0915.jpg

EOS 7D Mk2, 154mm, f/8, 1/15 sec, ISO 100

Așa că, deși un teleobiectiv este greu și voluminos tot este cazul să-l cari pe dealuri.

Înainte de a încheia, ar mai fi de amintit câteva aspecte tehnice legate de folosirea unui teleobiectiv in fotografia de peisaj.
În cele mai multe cazuri, fotografia de peisaj înseamnă fotografie în lumină slabă, la apus sau răsărit, înseamnă astfel timpi mai lungi de expunere și folosirea unui trepied. În aceste condiții, dar ținând cont și de faptul că un teleobiectiv vibreaza mai ușor decât alte obiective, ar fi de luat în calcul următoarele tehnici pentru a asigura un cadru cât mai clar:
– declanșarea folosind Mirror Lockup (pentru DSLR), pentru a evita cât se poate de mult propagarea vibraților generate de oglindă, prin obiectiv
– declanșarea folosind o telecomandă sau măcar folosind declanșarea cu întârziere
– în cazul declanșării cu întârziere, de preferat varianta de 10 secunde, deoarece de multe ori doar două secunde nu sunt suficiente pentru ca obiectivul să se oprească din vibrația creata la acționarea butonului de declanșare.
– evitarea fotografierii pe vânt, sau măcar protejarea camerei de vânt, pentru a evita vibrațiile obiectivului
– de preferat folosirea focalizării manuale in Live View, cu magnificare, pentru a asigura un cadru cât mai clar