
Sunt momente cand culoarea nu te ajută prea mult în fotografie, din diferite motive. Poate lumina e prea banală, poate ai prea multe elemente colorate iar subiectul se pierde in fotografie, poate culorile sunt oricum prea diluate, poate sunt momente în care alte elemente de compoziție pun in valoare fotografia mai mult decât o poate face culoarea.
Dacă simți că oricum ai încadra și oricum ai expune, culoare nu te ajută, atunci poți să iei in calcul și conversia la alb negru. Mai există și varianta să renunți la fotografia respectivă, dar dacă totuși crezi că are potențial, nu te costă nimic să încerci.
Când îți dai seama că e nevoie de o conversie alb negru?
După un timp petrecut alături de camera foto, începi să previzualizezi fotografia finală înainte de a apasă pe declanșator. E suficient să te uiți la subiectul pe care il ai in fața obiectivului și să-ți dai seama că varianta alb negru are mai mult potențial decât varianta color. Poate este suficient să înregistrezi câteva cadre și să simți ca alb negru e alegerea cea mai bună. La fel de bine, ajuns acasă, în fața calculatorului, poți ajunge la concluzia ca oricât de mult ai fi preferat ca fotografia să fie color, oricât de mult ai încerca să-i scoți in evidență culorile, varianta alb negru este cea mai bună alegere.
Mai mult de atât, dacă fotografia alb negru te atrage suficient de mult, vei ieși la fotografiat, cautând subiecte și elemente de compoziție care merg cel mai bine cu acest gen de fotografie. De fapt, ar fi un exercițiu bun sa abordezi și genul ăsta de fotografie.
Fotografia din această postare este făcută undeva prin Islanda, am văzut o clădire veche pe marginea drumului și am decis să opresc să o fotografiez. Am tras câteva cadre, din diverse unghiuri, dar simțeam că nici o culoare din cadru nu aducea un plus de valoare fotografiei, mai mult, nici lumina nu era prea grozavă, nici cerul nu m-a ajutat prea mult. Dar subiectul m-a atras suficient de mult, simțeam că are destul potențial.
Acasă am încercat inițial o prelucrare color, dar degeaba. Era clar că alb negru ar avea mult mai mult potențial, așa că am decis să o convertesc in alb negru.
Ca la orice conversie în alb negru, trebuie să iei în calcul că anumite culori, deși sunt diferite, convertite în alb negru pot avea o nuanță de gri destul de similară, caz în care trebuie să lucrezi puțin la cum culorile se transformă în nuanțe de gri. Aici Lightroom îți pune la dispoziție posibilitatea de a modifica destul de mult felul în care se face conversia. Poți întuneca anumite culori sau poți creste luminozitatea acestor, scopul final fiind o separare cât mai bună între nuanțele de gri și, implicit, un contrast mai bun între elementele din cadru.
Pentru a exagera și mai mult contrastul și a scoate mai bine în evidență subiectul, cât și pentru a conduce privirea către subiect, am folosit și câteva gradiente liniare și radiale. Aici, ultima versiune de Lightroom a adus niște îmbunătățiri foarte bune, adăugând conceptul de măști, oarecum o variantă mult mai simplă decât ce oferă Photoshop, dar suficient de puternică comparativ cu ce exista in versiunile anterioare. Aș zice că e una din cele mai bune îmbunătățiri aduse programului în ultima perioadă.

O să pun totuși și o variantă color a fotografiei, ca să vă convingeți singuri că alb negru are mai mult potențial. Nici nu aș putea să aplic aceeași prelucrare pe varianta color, ar afecta prea mult anumite culori, în special zona cerului, iar rezultatul final n-ar fi prea grozav, de fapt ar arăta cam fals.

Ar mai fi ceva de spus la final, conversia alb negru este o tehnică care aduce un plus de valoare fotografiei finale, ea nu transformă o fotografie eșuată dpdv compozițional, sau tehnic, în una reușită.