Minimalism în fotografia de peisaj

Minimalismul este un curent artistic apărut undeva prin anii 1960, curent care a influențat multe forme de artă, de la arta vizuală, design, arhitectură, literatură, teatru și până la arta aranjării florale japoneze, Sogetsu Ikebana.

Nu numai că ador simplitatea în fotografie, și cu atât mai mult, minimalismul, mai ales când acest stil este folosit cu succes de fotografi ca Michael Kena, dar, atât cât pot, încerc să-l aplic și în fotografiile mele.

În continuare o să prezit câteva idei și tehnici utile pentru a obține fotografii minimaliste, sau măcar mai simple.

1. Subiectul

În minimalism, subiectul este singular, trebuie să fie clar, trebuie să fie centrul atenției, nu ar trebui să existe alte elemente în fotografie care să ne dea de înțeles că și ele ar putea fi subiectul fotografiei.

2. Simplitate

Deși simplitatea este foarte utilă în fotografie, pentru că ajută subiectul să iasă în evidență, minimalismul merge un pas mai departe, eliminând din cadru cam toate celelalte elemente, texturi sau culori care pot distrage atenția, chiar dacă într-o fotografie normală, toate acestea doar susțin subiectul sau direcționează privirea către acesta.

3. Distanța focala, perspectiva

Pentru a simplifica fotografia, putem izola subiectul, mai ales când peisajul înconjurător abundă de elemente, fiecare interesante în felul lor. Putem folosi focale mai lungi, pentru a elimina tot ce concurează cu subiectul nostru. De asemenea, putem schimba perspectiva, unghiul din care fotografiem. Nu este exclus să folosim și obiective mai wide sau chiar ultra-wide, dacă geografia locului permite acest lucru.

4. Timp lung de expunere

Dacă avem întinderi de apă, un rău, sau o simplă cascadă, pentru a simplifica textura apei, textură care fiind prea detaliată ar putea concura vizual cu subiectul, putem folosi timpi lungi de expunere, eliminând astfel detaliile apei. La fel de bine ajută și dacă cerul este acoperit de nori cu prea multe detalii și vrem cumva să scăpăm de ei.

5. Spațiul negativ

Folosirea spațiului negativ în fotografie este foarte util compozițional, el scoate subiectul în evidență, dar în același timp oferă și mai multă simplitate compoziției. Mai mult spațiu negativ, oferă mai mult loc subiectului să respire, dar trebuie să avem grijă. Prea mult poate micșora subiectul, relativ la dimensiunea fotografiei, riscând ca acesta să se piardă vizual. Trebuie doar să găsim un echilibru potrivit.

6. Alb-negru

De multe ori culoarea poate concura vizual cu subiectul principal al fotografiei, în special daca este o culoare mai deschisă, mai saturata. In general creierul este atras de astfel de culori. Conversia in alb-negru poate susține stilul minimalist, eliminând culorile și permițând subiectului să domine fotografia.

7. Culoarea

Culoarea are si ea utilitatea ei în fotografie, nu e musai nevoie să scăpăm de ea, prin conversia în alb-negru. Ne putem folosi de ea, mai ales dacă culoarea subiectului domină cromatic în fotografie, nu concurează cu celelalte culori. De fapt, ar fi bine ca celelalte culori sa fie mai desaturate, să susțină subiectul. Daca folosim suficient spațiu negativ în jurul subiectului, este important ca nici acesta să nu concureze cromatic cu subiectul.

8. Compoziția

Evident, regulile de compoziție sunt binevenite în fotografie, indiferent de stilul abordat. În minimalism, putem folosi cu succes reguli simple, cum este regula treimilor, regula de aur, putem chiar centra subiectul in fotografie. Nu e neapărat nevoie să folosim reguli mai complexe care să ne ducă cu privirea către subiect, de exemplu linii directoare, contraste (de culoare, de marime), deoarece așa cum am spus, subiectul este oricum evident.

9. Postprocesare

Cum am tot spus în postările mele, postprocesare este o etapă importantă în crearea unei fotografii. Iar în cazul de față ne poate ajuta și mai mult. Putem curăța elementele deranjante din cadru, putem aplica curbe de contrast pentru a susține subiectul, putem desatura sau amplifica anumite culori, putem face conversia în alb-negru. Putem folosi orice altă tehnică care susține stilul minimalist.